Postkort fra Wien

Tilbage i Juni/Juli var jeg med hele familien i Wien. Det er første gang jeg er der, men min familie kommer fra byen, så jeg har hørt rigtig meget om den, og jeg var virkelig spændt på at besøg den. Wien er en fantastisk by og jeg er virkelig glad for at fik oplevet den med familien, og det bliver bestemt ikke sidste gang at jeg ser den! Byen er utrolig smuk, med sine smukke arkitektoniske bygninger, kultur oplevelser, rare og snaksalige befolkning og en ro, som man sjælendt oplever i en europæisk stor by. Vi var der nede fra fredag til tirsdag, og selv om min mormor viste os den ene seværdighed efter den anden, så synes jeg slet ikke at vi fik set nok, og de 5 dage gik alt for hurtigt.

Her er det vi fik oplevet:

Fredag: Rejste vo tidligt fra København, så vi var i Østrig om formiddagen. I Wien har de et ret fint tog system, og det var så nemt at komme ind wien fra lufthaven, men det offtenlige. Vi skulle bo 5 min fra St. Stefans Domkirke, som er i Wiens centrum, så vi lå virkelig lækkert! Efter vi havde tjekket ind, gik rundt og nød stemningen i byen, og fik noget lækkert aftensmad på en virkelig fin og hyggelig østrigsk restaurant.

Lørdag: Tog vi til Naschmarkt, der er et kæmpe market i byen. Der er mange boder, med mange af de samme ting, men det er sjovt at gå imellem dem og mærke noget lokalt fra byen, vi var der i et par timer og efter det tog vi tilbage til centrum. Om aften spiste vi på et sted der hedder Figlmüller Wien. Det er et af Wiens ældste (fra 1943) restauranter, og man skal bestille bord i forvejen, hvis ikke man vil stå i kø, for at få et bord. Da vi havde spist skulle vi til en klassisk koncert, med blandet andet nogle af Mozarts musik. Det var en virkelig smuk koncert! Der var også to der dansede billet og nogle der sang opera. Hvis man kommer til Wien og man gerne vil opleve sådan en koncert er det virkelig nemt at skaffe billetter til dem, for der står mænd som Mozart foran St. Stefans Domkirke, hvor man kan købe billetter af dem.

Søndag: Startede vi med at se Kunsthaus huse og hans museum. Det er nogle virkelig sjove og farverige bygninger. Der fra gik vi over til Prater, der er Wiens pariserhjul. Turen tager ca 40 min, og der er en virkelig flot udsigt udover hele byen, så selv om det koster ca 75 kr, så vil jeg varmt anbefale at man gør det, for på den måde, får man set hvor stor byen er. Om aften var der VM kamp med danmark og kroatien, som vi så på en lille hyggelig bar.

Mandag: Om morgen startet vi med at gå ind til St. Stefans Domkirke, og se den samt tænde et lys for vores oldemor. Min oldemor er fra Wien og er blevet dybt og konfirmeret i kirken, så det var så spændende at se den inden fra. Min mors mand ved en masse om historiske bygninger, så han kunne fortælle alt om kirkens historien. Der fra tog vi væk fra centrum og ud til det område, hvor min oldemor boede, og hvor min mormor var kommet, på ferie som barn, man kunne tydligt se glæden og genkendelsen i min mormors ansigt, og vi fik en masse små historier fra hendes ferier oplevelser med familien. Om aften tog vi op til bjergene (man kan nemt komme der op på ingen tid, men en spor vogen fra byen) og der fandt vi et hyggeligt spise sted der hed Zum Martin Sepp.

Tirsdag: Om tirsdagen skulle vi hjem, men skulle først flyve sent om aften, så den dag valgte vi at blive i centrum, og det var sådan en løsning. Vi fik set på nogle butikker og så nåede vi også ind og få kage på Demel der er et af byens ældste (fra 1786) og kendt konditori. Nøj hvor var der mange kager! Da vi kom ud til lufthaven, var vores fly forsinket, og jeg var først hjemme ved 02 tiden om aften, så jeg var så glad for at jeg ikke skulle op kl 5 dagen efter.

Det var sådan en god ferie, og som sagt så bliver det ikke sidste gang at jeg besøger byen, for jeg kunne godt finde på at opleve den på egen hånd, eller sammen med en veninde. Vi var 10 afsted sammen, og selv om det måske lyder voldsomt for mange, så var det sådan en hyggelig, og det var fantastiskat opleve byen første gang med familien. Har i været der?

2 tanker om “Postkort fra Wien

1. Det er nogle virkelig dejlige billeder.
    Jeg har ikke selv været dér, men måske man skulle tage derhen en skønne dag <3

Knus <3

1. Mange tak <3 Hvis du vil se flere billeder fra byen, så har jeg et helt album på Facebook 😀

Det er en virkelig dejlig by, og jeg kan varmt anbefale at besøg den